Free publicity (PR)

Waarom PR?
Wat hebben de Starbucks, The Body Shop, Red Bull en Zara met elkaar gemeen? Ze kozen er allemaal voor om voor hun introductie in de markt te kiezen voor PR, in plaats van voor advertenties.

Waarom deze bedrijven niet adverteren? Omdat we advertenties wegklikken en niet geloven. Door in het nieuws te komen (op blogs, kranten, nieuwssites, vakbladen, etc.) wordt een bedrijf of product op een geloofwaardige manier bekender bij de doelgroep. Dat draagt (op de lange termijn) bij aan de omzetgroei.

Dat is precies waar ik je bij wil helpen, omdat ik er van overtuigd ben dat jouw bedrijf een verhaal te vertellen heeft. Daarmee valt er aandacht te realiseren voor jouw bedrijf. Als oud-journalist herken ik nieuws, weet ik hoe nieuwsredacties werken en kan ik je aan de hand nemen in het medialandschap. En mocht je om nieuwsverhalen verlegen zitten, dan kan ik je helpen om nieuws te maken.

Hoe werkt PR?
– We beginnen met een brainstorm. Hierin gaan we op zoek naar de geschiedenis van het bedrijf, de pijn of behoefte in de markt/maatschappij en onderscheidende inzichten. Met andere woorden: we zoeken naar het nieuws in jouw organisatie. Het aardige is: dat kan ook het verhaal zijn dat je deze ochtend bij de koffieautomaat aan een collega vertelde, maar waarvan je niet wist dat het nieuws is.
– Na dit gesprek maak ik content. De inhoud van de berichten stemmen we af, zodat er geen boodschap de wereld in wordt gebracht waar je niet volledig achter staat. Ook stellen we vooraf een aantal lastige vragen op en bedenken we samen de beste antwoorden, zodat je bij een eventueel interview nooit met je mond vol tanden staat. Wel zo handig.
– Ik neem telefonisch contact op met journalisten (louter mailen werkt niet – ze ontvangen dagelijks honderden persberichten) binnen en buiten mijn netwerk en deel met hen het verhaal dat we hebben afgestemd. Zo realiseren we publiciteit.
– Na afloop van het perstraject verzamel ik alle publicaties, maak hier een overzicht van en evalueren we het traject.

Pssst……
Wist je dat PR ook kan bijdragen aan de SEO-positie van je website? Dat consumenten en bedrijven steeds kritischer worden naar de content die ze wordt voorgeschoteld? Dat we reclame (met ad-blocker zelfs letterlijk) blokkeren en je doelgroep je alleen serieus neemt, als je waarde toevoegt in hun leven door kennis met ze te delen? Ontdek hoe PR kan bijdragen aan de doelstellingen van jouw organisatie via [+31]6 3438 3309 of aaron[@]bureaumirck.nl.