Elf redenen waarom jouw startup kan groeien door free publicity

Je hebt een werkend platform, website of app. Via advertenties op social genereer je de eerste traffic en je merkt dat je idee aanslaat. Maar je wil nog meer app-downloads of bezoekers. Wat nu? Free publicity (PR) kan jouw startup helpen groeien – en wel om deze elf redenen.

Een merk introduceer je met PR
En je houdt het top of mind via advertenties. Dat verzin ik niet, maar vertellen Al Ries & Laura Ries in dit boek, waarin ze het succes van Starbucks, The Body Shop, Red Bull en Zara ontrafelen. Deze merken hebben allemaal eerst ingezet op free publicity en besloten pas later te adverteren.

Advertenties zijn ongeloofwaardig
Geloof je echt dat WC-eend jouw wc het schoonst krijgt? Heb je het idee dat tandpasta van merk X het verschil gaat maken in jouw leven, doordat de fabrikant zo aardig is om een nagesynchroniseerde reclame te maken?

Advertenties zijn ongewenst
Hoe verklaar je het succes van Ad-block? Precies: advertenties en reclames zijn zelden gewenst. Je zapt weg tijdens reclames en bladert langs advertenties in de krant. ‘Wat fijn dat ik langer op content moet wachten door deze reclame, nu ga ik dit producten kopen’, zei niemand, ooit.

Adverteerders blijven onbemind
Vertel je in de kroeg wel eens hoe goed je bent? Waarom zou je dan een advertentie plaatsen waarin je vertelt dat jij het beste product verkoopt? Niemand houdt van mensen die opscheppen – maar wel van mensen die iets relevants vertellen. Bijvoorbeeld in de krant, waar ze hun kennis delen.

Via PR verkoop je niet, je inspireert of informeert
Het verkoopproces veranderde de afgelopen 20 jaar. Dankzij het internet kunnen we overal en altijd een product kopen. Dat zorgt er voor dat je van potentiële klanten niet kan verwachten dat ze DIRECT een product kopen. Val daarom op, informeer of inspireer – maar verkoop niet zoals dat gebruikelijk was in 1997.

Je maakt iets nieuws. Nieuws, dus!
Alleen het ongewone, ongebruikelijke en afwijkende is nieuws. En het gebeurt niet dagelijks dat twee jongens de financiële zekerheid van een baan bij de bank inleveren om een app te lanceren waarmee je je geparkeerde auto kan terugvinden. Sterker nog: gisteren wisten we niet eens dat er per jaar 21 mensen hun auto kwijtraken. Lang verhaal kort: iets nieuws, is vaak ook nieuws.

Je lost een probleem op
Als het goed is, gaat jouw bedrijf een bepaald probleem oplossen. Of dat nou het gebrek aan transparantie in een bepaalde markt is, of de opwarming van de aarde – jij gaat er iets aan doen. Moord en brand verkopen de krant. Signaleer je een probleem en los je het op, dan is dat nieuws.

Je wil je (nu nog beperkte) budget duurzaam inzetten
Via gratis publiciteit kan je een autoriteit worden op een bepaald gebied. Journalisten zijn daardoor na verloop van tijd geneigd om jou te benaderen om ontwikkelingen te duiden – in plaats van dat jij hén benadert. Dat maakt PR een duurzame marketingstrategie.

PR draagt bij aan je SEO-positie
Google beoordeelt welke sites naar jouw site linken. Neutrale sites, zoals die van de overheid, universiteiten en nieuwssites worden als meest relevante links beschouwd. Ook je waardering op Google kan dus verbeterd worden door middel van PR.

Artikelen worden gedeeld, advertenties zelden
Social media: best belangrijk. Artikelen worden nog wel eens gedeeld via LinkedIn, Twitter of Facebook, bijvoorbeeld om te laten zien dat je ook iets vindt van een bepaalde ontwikkeling. Scoor je via PR een artikel, dan bereik je dus nog meer lezers. Alleen heel erg grappige advertenties worden gedeeld.

PR dwingt je tot nadenken
Last, maar zeker niet least: PR dwingt je om na te denken. Over je toegevoegde waarde, over je propositie, over je doelgroep en over je bestaansrecht. Dat kan best van pas komen, als je klanten of investeerders spreekt.